حدیث روز
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اى على! ... مَثَل تو و امامان از نسل تو پس از من، همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن سوار شد، رهايى يافت و هر كه از آن باز ماند، غرق گشت و مَثَل شما، همچون اختران است كه هر گاه يكى ناپديد شود، ديگرى پيدا مى‌گردد تا به روز رستاخيز». كمال الدين: ص ٢٤١ ح ٦٥

چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 2985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 3×
کارت زرد لاهه به رژیم صهیونیستی
27 ژانویه 2024 - 9:28
شناسه : 16423
بازدید 61
2
دادگاه لاهه: برای اعمال اقدامات اضطراری دربارۀ اسرائیل صلاحیت داریم
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

دقایقی پیش جلسۀ قرائت رأی دادگاه لاهه دربارۀ شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی آغاز شد.

به گزارش بناب پرس، دونوگو، قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری در این جلسه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد بسیار آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند.

ما این اختیار و صلاحیت را داریم که اقدامات اضطراری را در این پرونده اعمال کنیم. دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل برای رد شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد.» ‌

کارت زرد لاهه به رژیم صهیونیستی

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری با بیان اینکه شرایط برای اعمال اقدامات اضطراری موقت درباره رژیم صهیونیستی در جنگ غزه وجود دارد، گفت: مردم فلسطین تحت حمایت کنوانسیون عدم نسل‌کشی هستند.

اسرائیل باید الزامات کنوانسیون عدم نسل‌کشی را رعایت کند.

ما حق فلسطینیان در نوار غزه را برای محافظت از اقدامات نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسیم.

اسرائیل باید اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب در نوار غزه انجام دهد.

اسرائیل باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد.

اسرائیل باید فوراً اطمینان حاصل کند که ارتش آن تخلفات ذکرشده را مرتکب نمی‌شود.

اسرائیل باید طی یک ماه تمام اقدامات موقت اعمال شده را به دادگاه گزارش دهد.

این حکم تعهدات حقوقی بین‌المللی را بر اسرائیل تحمیل می‌کند. ‌

مهم‌ترین نکات حکم اولیهٔ دادگاه لاهه علیه اسرائیل

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی احکامی موقت را علیه اسرائیل صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه از اسرائیل خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

این دادگاه همچنین به اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه تمامی اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده را به دیوان لاهه گزارش دهد. قاضی این دادگاه گفت حکم مذکور تعهدات بین‌المللی برای اسرائیل ایجاد می‌کند.

از جمله دیگر احکام مهم این دادگاه این بود که بر خلاف درخواست اسرائیل صلاحیت خود را برای صدور حکم در این پرونده تأیید کرد.

آفریقای جنوبی در شکایت خود از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود با توجه به اینکه صدور حکم در خصوص نسل‌کشی ممکن است چندین سال به طول بینجامد دادگاه در خصوص برخی اقدامات موقت نظرش را اعلام کرده و احکامی اولیه صادر کند.

با آنکه اجرای احکام دیوان بین‌المللی دادگستری توسط همه طرف‌ها لازم‌الاجرا است اما سازوکاری برای ضمانت اجرای آن‌ها وجود ندارد.

واکنش‌ها به حکم اولیه دادگاه لاهه

وزارت خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای گفت: «امروز یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون در سطح بین‌الملل و نقطه‌ عطفی در زمینه جست‌وجوی عدالت برای مردم فلسطین به شمار می‌رود.»

نتانیاهو هم تصمیم دادگاه لاهه برای رسیدگی به این پرونده را تصمیمی «زننده» خواند و گفت که اسرائیل جنگ را تا زمان رسیدن به «پیروزی کامل» ادامه خواهد داد.

وزیر خارجهٔ ایران هم گفته: این موفقیت را به دولت و مردم این کشور و ملت فلسطین تبریک می‌گویم. امروز مقامات اسرائیل منفورترین افراد نزد افکار عمومی جهان هستند که باید به دلیل ارتکاب نسل‌کشی فورا به دست عدالت سپرده شوند.

 

لینک کوتاه:     http://bonabpress.ir/?p=16423

ثبت دیدگاه

قوانین سایت :
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.