حدیث روز
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اى على! ... مَثَل تو و امامان از نسل تو پس از من، همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن سوار شد، رهايى يافت و هر كه از آن باز ماند، غرق گشت و مَثَل شما، همچون اختران است كه هر گاه يكى ناپديد شود، ديگرى پيدا مى‌گردد تا به روز رستاخيز». كمال الدين: ص ٢٤١ ح ٦٥

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 2957 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 4×
هشدارهای هواشناسی کشاورزی در آذربايجان شرقی
26 مارس 2024 - 11:00
شناسه : 17216
بازدید 37
0
سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای جلوگیری از سرمازدگی باغات در دومین هفته فروردین ماه، توصیه هایی را به کشاورزان ارائه داد.
ارسال توسط : منبع : صدا و سیما
پ
پ

به گزارش بناب پرس؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی و احتمال وقوع سرمازدگی و خسارت به باغات، کشاورزان تمهیدات لازم برای مقابله با خطر سرمازدگی و یخبندان در باغات و مزارع، واحد‌های گلخانه‌ای و قارچ خوراکی را بیندیشند.

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: توقف عملیات هرس در باغات تا رفع خطر سرما، توقف عملیات جابجایی نهال و پوشش نهال‌های حساس به‌ویژه محل پیوند نهال‌ها (نهال‌های گردوی پیوندی و…) و توقف هرگونه عملیات خاک‌ورزی در باغات تا رفع خطر سرما ضروری است.

وی افزود: حفاظت از سیستم‌های آبیاری و تخلیه آب سیستم‌ها و لوله‌ها، استفاده از بخاری‌های باغی و دستگاه‌های تولید مه به منظور افزایش دما در محیط باغ به هنگام وقوع سرما و حفظ رطوبت خاک باغ در حد ظرفیت زراعی ضروری است.

کرامتی تصریح کرد: واحد‌های گلخانه‌ای فعال و واحد‌های پرورش قارچ نیز نسبت به تعبیه و راه‌اندازی موتور برق اضطراری و اطمینان از کارکرد صحیح آن قبل از وقوع سرما و یخبندان و ذخیره‌سازی سوخت مایع در واحد‌های گازسوز اقدام کنند.

وی تاکید کرد: مجهز کردن سیستم گرمایشی (هیتر) به مشعل‌های دوگانه سوز، عایق‌بندی مخازن سوخت، لوله‌های سوخت و لوله‌های آب، کنترل و بازرسی سیستم‌های حرارتی، احیا، تعمیر و اطمینان از کارکرد صحیح آن و کنترل کارکرد صحیح سیستم‌های اتوماسیون ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: بر بازبینی پوشش گلخانه و اطمینان از سالم بودن آن، انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخازن داخل گلخانه (مخازن آب، سوخت، تغذیه و غیره) و حضور دائم نگهبان و مسئول فنی جهت کنترل سیستم حرارتی و روشنایی در واحد تولیدی تاکید می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت بارش برف، برف‌روبی مداوم به منظور جلوگیری از انباشت بار برف در گلخانه‌های سنتی و چوبی، پیش‌بینی تمهیدات مناسب برای جلوگیری از یخ‌زدگی بستر کشت و مواد اولیه تولید قارچ خوراکی ضروری است؛ همچنین برای بخش گل و گیاهان زینتی فضای باز، استفاده از کاه و کلش در بین درخت و درختچه‌های زینتی جهت حفظ گرمای خاک، استفاده از بخاری‌های باغی و دستگاه‌های تولید مه یا دود به منظور افزایش دما در محیط باغ به هنگام وقوع سرما و انجام تمهیدات لازم جهت مصون‌سازی گل و گیاهان زینتی در زمان بارش برف یا تگرگ توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: در زمان بروز سرما بر مراقبت بهینه از بذور در حال رشد یا نهال‌های جوان که آسیب‌پذیری بیشتری دارند و مدیریت تغذیه بهینه گیاه تاکید می‌شود.

کرامتی افزود: باتوجه به پیش بینی سازمان هواشناسی استان و احتمال بارش برف در مناطق سرد و جهت جلوگیری از خسارت سرمازدگی در گلخانه ها، لازم است گلخانه داران استان تمامی اقدامات لازم ازجمله فعال بودن سیستم گرمایشی، بستن دریچه‌ها و سفت نمودن پوشش‌های گلخانه‌های فعال و غیرفعال را انجام دهند.

وی تاکید نمود: همچنین در باغبانی که احتمال سرمازدگی وجود دارد تمهیدات لازم با هماهنگی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی جهت کاهش خسارت احتمالی و نیز آمادگی دستگاه‌های ضد سرما و هیتر‌های باغی در ساعات بعدی اقدام لازم معمول شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بر محلول پاشی باغات با اسید آمینه و فروتست در زمان تورم جوانه‌ها، استفاده از روغن زمستانه قبل از باز شدن جوانه‌ها، گذاشتن دود و آبیاری باغات در زمان وقوع سرما، استفاده از سیستم گرمایشی مناسب در گلخانه‌ها و واحد‌های دامی به منظور ممانعت از افت دما و محلول پاشی کود‌های پتاسه و اسید آمینه در مزارع قبل از وقوع سرما تأکید نمود.

 

لینک کوتاه:     http://bonabpress.ir/?p=17216

ثبت دیدگاه

قوانین سایت :
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.