حدیث روز
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اى على! ... مَثَل تو و امامان از نسل تو پس از من، همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن سوار شد، رهايى يافت و هر كه از آن باز ماند، غرق گشت و مَثَل شما، همچون اختران است كه هر گاه يكى ناپديد شود، ديگرى پيدا مى‌گردد تا به روز رستاخيز». كمال الدين: ص ٢٤١ ح ٦٥

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 2959 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 4×
آغاز برداشت محصول زعفران از مزارع شهرستان بناب
16 نوامبر 2023 - 22:10
شناسه : 15783
بازدید 188
2
رئیس جهادکشاورزی شهرستان بناب گفت: امسال سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان بیش از ۷ هکتار است و انتظار میرود بطور متوسط ۳۰ کیلوگرم زعفران برداشت شود.
ارسال توسط : نویسنده : محمدقلی سلطانی
پ
پ

به گزارش بناب پرس، جواد خیری با بیان اینکه عمده‌ترین مشکلات زعفران کاران بناب خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی و هزینه‌های بالای تولید در این محصول است، اظهار داشت: هزینه‌های زیاد تهیه پیازچه و هزینه نیروی انسانی در فصل برداشت این محصول به کاهش سوددهی در تولید این محصول منجر شده‌است.

وی افزود: با توجه به اینکه امکان مکانیزاسیون کاشت و برداشت زعفران وجود نداشته و کلیه کارهای آن بصورت دستی و انسانی انجام می‌گیرد، بنابراین زعفران کاران در این راستا هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

رئیس جهاد کشاورزی بناب با اشاره به حمایت دولت از زعفران کاران با پرداخت وام و تامین آب در فصل پائیز از طریق حقابه بالادستی تصریح کرد: در این راستا با هدف بالا بردن راندمان تولید و حمایت از کشاورزان، تلاش می‌شود که طرح‌ها و ایده‌های جدید بررسی شده و از شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان فعال حمایت شود.

خیری میزان سطح زیر کشت زعفران در شهرستان بناب را بیش از ۷ هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار میرود از این میزان سطح زیر کشت امسال بطور متوسط ۳۰ کیلوگرم زعفران در این شهرستان برداشت شود.

کشت محصول زعفران ‌بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و سودآور برای کشاورزان منطقه ‌است.

فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می‌شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد.

گل این گیاه در مصارف دارویی و غذایی استفاده می‌شود و در مناطقی که دارای زمستانهای ملایم و تابستانهای گرم و خشک می‌باشد، به خوبی رشد می‌کند. مقاومت این گیاه در مقابل سرما زیاد بوده ولی چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است در این ایام به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد.

در دوره خواب یا استراحت گیاه (تابستان) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنابراین کشت و کار در مناطق پر باران (شمال) و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست. اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است.

زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود.

تصاویر:

 

لینک کوتاه:      http://bonabpress.ir/?p=15783

 

ثبت دیدگاه

قوانین سایت :
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.