حدیث روز
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اى على! ... مَثَل تو و امامان از نسل تو پس از من، همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن سوار شد، رهايى يافت و هر كه از آن باز ماند، غرق گشت و مَثَل شما، همچون اختران است كه هر گاه يكى ناپديد شود، ديگرى پيدا مى‌گردد تا به روز رستاخيز». كمال الدين: ص ٢٤١ ح ٦٥

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 3099 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 3×
یادداشت/ ضرورت رعایت احکام شرعی در دفن اموات مبتلا به کرونا
15 آوریل 2020 - 1:05
شناسه : 3974
بازدید 100
7

ضرورت رعایت احکام شرعی در دفن اموات مبتلا به کرونا در بینش اسلامی مرده مسلمان نیز مانند زنده او دارای احترام است. تکریم مرده مسلمان در قالب اعمالی از قبیل غسل، کفن، دفن و مانند آن است که در شرع مقدس اسلام واجب شده است و همه مکلفین نسبت به آن مکلف و مخاطب اند. […]

ارسال توسط :
پ
پ

ضرورت رعایت احکام شرعی در دفن اموات مبتلا به کرونا

در بینش اسلامی مرده مسلمان نیز مانند زنده او دارای احترام است. تکریم مرده مسلمان در قالب اعمالی از قبیل غسل، کفن، دفن و مانند آن است که در شرع مقدس اسلام واجب شده است و همه مکلفین نسبت به آن مکلف و مخاطب اند.

در پی شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان که کشور جمهوری اسلامی ایران و شهرستان بناب نیز متاثر از این ویروس بوده و تعدادی از هموطنان را مبتلا و متاسفانه برخی از عزیزان در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

در این اثنا بر اساس بخشنامه متولیان امر بهداشت و درمان و بمنظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، فرد جان باخته بدون انجام تکالیف شرعی از جمله درآوردن لباس یا کاور بیمارستانی و تغسیل توسط عوامل شهرداری دفن شدند.

رهبر معظم انقلاب در همان روزهای اول شیوع این بیماری و مرگ عده‌ای از هموطنانمان در استفتائی درباره انجام غسل و کفن بر میتی که بر اثر ویروس کرونا فوت کرده است، فرمودند: «مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود، بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، هرچند با صرف هزینه، باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد. در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به‌صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به‌ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هرچند از روی لباس کفن کرده و دفن کنند.»

متاسفانه با وجود اتفاق نظر اکثر علما و کارشناسان دینی مبنی بر اینکه دفن میت که بر اثر کرونا جان باخته است باید مطابق شرع مقدس اسلام باشد و کسی حق ندارد مانع انجام تکلیف شرعی و غسل و کفن بشود، وحشت و اضطراب بیجا به جایی انجامیده که عزیزی که بر اثر کرونا جان باخته است بدون آداب شرعی دفن می شوند. همچنین این ترس نباید شبب شود میت با لباس به خاک سپرده شود.

شرع مقدس اسلام وظایفی را نسبت به این اموات که برادران و خواهران دینی ما هستند، متوجه ما کرده است و تکلیف شرعی را نمی توانیم زیر پا بگذاریم. لذا باید مطابق شرع مقدس این وظیفه را انجام دهیم.

بر این اساس طبق وظیفه شرعی و دینی در تمام اتفاقات ناگوار و بلایای طبیعی، گروههای جهادی از تشکل های مختلف از جمله طلاب حوزه علمیه، سپاه، بسیج، هیئات مذهبی و سازمان های مردم نهاد، همچنین مسئولین بزرگوار اعم از امام جمعه محترم، فرماندار، مسئولین نظامی و انتظامی و سایر ارگانها پای کار آمده و به کمک و یاری هموطنان از جمله اقشار آسیب پذیر شتافته اند.

لذا انتظار دارد مسئولین محترم شهرستان بناب و همچنین گروههای جهادی و طلاب حوزه علمیه با کمک و نظر امام جمعه محترم، فرماندار، متولیان بهداشت و درمان و شهرداری نسبت به انجام کامل تکالیف شرعی در مورد جان باختگان بیماری کرونا همچون سایر شهرهای کشور و استان اهتمام جدی داشته باشند، چرا که کمک و یاری به همنوعان دفع بلا را از آن سرزمین تسریع می بخشد.

نگارنده: محمدقلی سلطانی

ثبت دیدگاه

قوانین سایت :
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.