حدیث روز
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اى على! ... مَثَل تو و امامان از نسل تو پس از من، همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن سوار شد، رهايى يافت و هر كه از آن باز ماند، غرق گشت و مَثَل شما، همچون اختران است كه هر گاه يكى ناپديد شود، ديگرى پيدا مى‌گردد تا به روز رستاخيز». كمال الدين: ص ٢٤١ ح ٦٥

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 3099 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 3×
مصاحبه بناب پرس با دهیار روستای علی خواجه، شهرستان بناب
21 ژوئن 2020 - 21:56
شناسه : 4773
بازدید 372
6

مصاحبه بناب پرس با دهیار روستای علی خواجه شهرستان بناب دهیار کسی است که از طرف شورای روستا مأمور می شود تا روستا را اداره و نگاهداری نماید. در گذشته مأمور اداره روستا دهبان یا کدخدا نامیده می شد؛ در حقیقت دهیار همان شهردار روستا می باشد. دهیار فردی است که به انتخاب اکثریت اعضای […]

ارسال توسط :
پ
پ

مصاحبه بناب پرس با دهیار روستای علی خواجه شهرستان بناب

دهیار کسی است که از طرف شورای روستا مأمور می شود تا روستا را اداره و نگاهداری نماید. در گذشته مأمور اداره روستا دهبان یا کدخدا نامیده می شد؛ در حقیقت دهیار همان شهردار روستا می باشد. دهیار فردی است که به انتخاب اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا برای مدت ۴ سال جهت مدیریت روستا انتخاب و برای گزینش و صدور حکم انتصاب به بخشداری معرفی می شود. انتخاب دهیار صرفاً توسط شورای اسلامی روستا انجام می گیرد.

پایگاه خبری بناب پرس در راستای انجام وظایف و رسالت خبری خود و خدمت به اهالی روستاهای تابعه بناب و ارج نهادن به خدمات و زحمات دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها در خدمت تمام دهیاران روستاهای شهرستان بناب و شهر خوشه مهر خواهد بود تا دهیاران و اعضای شوراها بتوانند گزارش عملکرد خود و مسائل و مشکلات روستاها را بیان نمایند.

جای بسیار خوشحالی است که خدمت جناب آقای بابک خان محمدی دهیار نمونه و برتر در روستای علی خواجه هستیم. ایشان چهار دوره متوالی دهیار هستند که دو دوره به عنوان دهیار برتر معرفی شده اند. ارتباط خوبی با مردم روستا دارند و طول این مدت اعتماد اهالی و مسئولین را کسب کرده اند. با این وجود مشکلاتی نیز در روستا مشاهده می شود و انتظاراتی نیز وجود دارد که قابل بررسی است.

در این گفتگوی یکساعته پرسشهایی از آقای خان محمدی داشتیم که با حوصله پاسخ دادند. متن زیر حاصل این گفتگو است که حضورتان تقدیم می شود.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چه مدت در این مسئولیت انجام وظیفه می کنید؟

من بابک خان محمدی هستم فرزند مختار دارای تحصیلات کارشناسی ارشد رشته حقوق متولد ۱۳۶۱ که از سال ۱۳۸۳ (۴ دوره) مشغول خدمت به اهالی شریف روستای علی خواجه در دهیاری هستم.

همکاری شورای اسلامی در زمینه انجام وظایف دهیاری چگونه است؟

شورای محترم در ۴ دوره لطف داشتند به بنده اعتماد و اطمینان کردند و این مسئولیت را به بنده سپردند، لذا در طول این ۴ دوره همه شوراها بنده را همکاری و همراهی میکردند و بدون رودربایستی هر چه در توان داشتند بنده را در انجام مسئولیت ها یاری می کردند. بنده نیز از همین جا لازم می دانم از تک تک عزیزان شورا در دورهای قبل و این دوره تقدیر و تشکر نمایم.

وضعیت آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و ورزشی روستا چگونه است؟

روستای علی خواجه از لحاظ آموزشی در حد وسع شهرستان و روستاها در حد مطلوب واقع است، از لحاظ بهداشتی تقریباً مستعد و خانه بهداشت این روستا چندین سال است به نحو مطلوب فعالیت میکند، لکن از لحاظ فرهنگی و ورزشی متأسفانه با توجه به جمعیت ۲ هزار نفری این روستا در مضیقه هستیم و از کوچکترین فضای ورزشی بی بهره می باشیم. جوانان این روستا چند سالی است که منتظر هستند سالن ورزشی که در قراء پنجگانه در سال ۹۳ کلنگ زنی شده و ۳۰ یا ۴۰ درصد کار شده و تاکنون کارهای عمرانی آن راکد مانده است، روزی به بهره برداری برسد تا بتوانند از آن استفاده نمایند. امیدوارم مسئولین هر چه سریعتر در جهت اتمام پروژه سالن ورزشی قراء پنجگانه اقدام نمایند تا جوانان این روستا از امکانات اولیه خودشان برخوردار باشند.

تعامل بین دهیاری و مسئولین بخش را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطابق قانون دهیار باید در مسائل عمرانی، فرهنگی، انتظامی، بهداشتی، منابع طبیعی و خدماتی با مسئولین شهرستان همکاری و تعامل داشته باشد که الحمدلله تاکنون سعی کرده ایم این تعامل را حفظ کنیم، البته در کنار انجام معیارهای یک دهیار موفق اعم از جدیت، پشتکار و حس مطالبه گری پیگیر مسائل و مشکلات روستا نیز هستیم که در این خصوص آقای بخشدار همیشه نظر لطف داشته اند، کارکنان فرمانداری همواره تعامل خوبی دارند، بنیاد مسکن هم همکاری نسبتاً خوبی دارد، از اداره آب و فاضلاب و اداره برق نیز رضایت نسبی داریم.

از معیارهای دهیار موفق گفتید، از معیارهای یک دهیار موفق مقداری توضیح دهید و با توجه به اینکه دو دوره نیز به عنوان دهیار برتر معرفی شده اید با چه معیارهایی به این هدف رسیده اید؟

با توجه به تجربه هایی که طول این مدت کسب نموده ام، از معیارهای دهیار موفق یکی پاکدستی و صداقت است که متأسفانه امروزه این مقوله حلقه مفقوده در یک عده نهادها بشمار می آید و این امر باعث سلب اعتماد مردم نسبت به برخی نهادها گردیده است. معیار دوم مشارکت مردم و استفاده از خرد جمعی در امورات روستا است. دهیار موفق باید حس مطالبه گری داشته باشد. دهیاری که این ویژگی را در خود احساس نکند و جدیت و پشتکار به خرج ندهد و روابط عمومی بالایی نداشته باشد نمی تواند در این کار موفق شود.

در حال حاضر با چه مسائل و مشکلاتی در روستا روبرو هستید؟

طرح هادی روستای علیخواجه در طول ۱۰ یا ۱۲ سال اخیر با تلاش و همت مسئولین شهرستان و همکاری مردم روستا انجام شده است لکن با توجه به برخی ملاحظات و نارسایی ها نیاز به بازنگری دارد. بحث ساخت و سازهای غیرمجاز که بخشی کنترل شده ولی عمده مشکلات روستا محسوب می شود. بحث حاشیه نشینی و با توجه به استقرار شهرک ولی عصر این روستا مهاجر پذیری زیاد شده که نیاز به افزایش محدوده روستا دارد، که البته با توجه به وعده هایی که نماینده محترم و فرماندار محترم و مسئولین اجرایی داده اند، امید است در سال ۹۹ این امر محقق گردد. مطالبه اصلی روستا عدم کیفیت آب شرب و کمبود فضای ورزشی است که از نماینده محترم و فرماندار درخواست می کنیم در این امور که از نیازهای اساسی مردم علی خواجه می باشد بیش از پیش همت به خرج دهند.

حرف های ناگفته دارید، بیان کنید.

وظایف دهیار شبیه شهردار در شهر است البته کمی بیشتر؛ دهیار وظایف بسیاری دارد از جمله برنامه های عمرانی و آبادانی روستا، همکاری با ادارات شهرستان و نیروی انتظامی، هماهنگی در اجرای برنامه های فرهنگی و برگزاری مراسمات فرهنگی، مذهبی و … و بخش های طرح هادی و کلیه مناطق محدوده روستایی که با این همه مسئولیت با توجه به نوپا بودن نهاد دهیاری قوانین ناقص بوده و اختیارات بیشتری در انجام وظایف بهتر دهیاری وجود ندارد که لازم است بازنگری صورت گیرد. علاوه بر امورات اجرایی دهیار به عنوان نماینده دولت در روستا محسوب می شود، لکن مجوز جذب نیرو ندارد. دهیار هم نیروی خدماتی است و هم نیروی عمرانی.
دهیاری بنابه نوپا بودن در بین مردم و ادارات جا افتاده نشده است و هیچ اقدامی در جهت افزایش آگاهی مردم صورت نمی گیرد. البته یک اشکال آن نیز به بی اعتمادی از طرف مردم بر می گردد.
مشارکت مردم در روستاها با دهیار و شورا رفته رفته کمرنگ شده و کارهایی که در روستا انجام می گیرد و هزینه هایی که صرف می شود در اجرا و نگهداری از طرف مردم آنطور که باید مشارکت صورت نمی گیرد.
دهیار در انجام وظایف بهتر خود اهرم قانونی و ضمانت اجرایی قوی ندارد. مثال در شهرداری ها برای ساخت و ساز غیرمجاز و … کمیته رسیدگی به تخلفات یا کمیسیون ماده صد به عنوان اهرم فشار دارد که متأسفانه در دهیاری ها نیست.
مدیران اجرایی و مسئولین شهرستان متأسفانه به دهیار به عنوان بازوی کمکی نگاه نمی کنند بلکه آنها را در نقطه مقابل خود می بینند و همکاری چندانی با دهیار صورت نمی گیرد.

در نهایت از پایگاه خبری بناب پرس تقدیر، تشکر و سپاسگزاری می کنم که این وقت را در اختیار بنده قرار دادند و با حوصله و شکیبایی حرفهایم را گوش دادند. انشاءالله که همیشه در انجام رسالت خویش موفق و پیروز باشید.

ثبت دیدگاه

قوانین سایت :
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.