حدیث روز
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اى على! ... مَثَل تو و امامان از نسل تو پس از من، همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن سوار شد، رهايى يافت و هر كه از آن باز ماند، غرق گشت و مَثَل شما، همچون اختران است كه هر گاه يكى ناپديد شود، ديگرى پيدا مى‌گردد تا به روز رستاخيز». كمال الدين: ص ٢٤١ ح ٦٥

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 3099 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 3×
مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری بناب پرس با ناصر عباس زاده بخشدار بناب
11 دسامبر 2018 - 17:12
شناسه : 139
بازدید 160
8

به گزارش بناب پرس، مصاحبه با ناصر عباس زاده بخشدار بناب با توجه به اینکه در رسانه ها چند سال است بحث تبدیل روستاهای قره چپق و خوشه مهر مطرح می شود، بفرمایید چه مسیرهایی طی شده و امر تبدیل خوشه مهر به شهر تحقق یافته است؟ مسئله تبدیل خوشه مهر به شهر پرسه ای […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش بناب پرس، مصاحبه با ناصر عباس زاده بخشدار بناب

با توجه به اینکه در رسانه ها چند سال است بحث تبدیل روستاهای قره چپق و خوشه مهر مطرح می شود، بفرمایید چه مسیرهایی طی شده و امر تبدیل خوشه مهر به شهر تحقق یافته است؟
مسئله تبدیل خوشه مهر به شهر پرسه ای است که مستلزم زمان، پیگیری و احراز شرایط خاص از قبیل زیرساخت ها، وسعت و جمعیت و با توجه به موقعیت مکانی و منطقه ای صورت می گیرد. بحث تبدیل روستاهای قره چپق و خوشه مهر به شهر از ۹ سال پیش آغاز شده و هر مسئول اعم از نماینده، فرماندار و بخشدار و شوراها و دهیاران آن روستاها هر کدام به نوبه خود پیگیر آن بوده اند. خوشه مهر علاوه بر دارا بودن شرایطی که عرض کردم، برخلاف قره چپق داخل حریم شهر واقع نیست و مشکلی که اکنون گریبانگیر قره چپق هست در خوشه مهر این مشکل وجود نداشت که نهایتاً پرونده در جلسه هیئت وزیران بررسی و تصویب شده و تبدیل خوشه مهر به شهر اعلام گردید.

بخشدار بناب جناب آقای عباس زاده

بخشدار بناب جناب آقای عباس زاده

در ابتدای خدمت بنده در بخشداری بناب اعلام شد که تأییدیه تبدیل خوشه مهر به شهر اخذ شده است و کلیه شرایط تبدیل به شهر را دارا می باشد و از نظر وزارت کشور نیز مانعی ندارد، تقریباً اوایل سال ۹۵ از دفتر سیاسی استان نیز طی تماس تلفنی به بنده گفتند احتمالاً شهر شدن خوشه مهر را اعلام بکنیم، پرسیدم قره چپق چطور؟ گفتند قره چپق فعلاً حائز شرایط لازم نیست. بنابر این امورات خوشه مهر به شهر قبل از بنده انجام یافته و تمام شده بود و پرونده اش دست من نیست. منتهی اعلام شهر شدن خوشه مهر با توجه به سیاست دولت در زمان خدمت ما اعلام گردید.

حریم شهری چیست و اینکه گفته می شود اکثر روستاهای بناب در داخل حریم شهری قرار دارند، از چه زمانی این امر اتفاق افتاده است و چرا؟
همانطور که در جریان هستم و مطالعه کرده ام و در قانون نیز هست، برای محدوده شهر بمنظور توسعه کاربری های مختلف عمومی و مورد نیاز از قبیل احداث ادارات و سازمانها، زیرساخت ها، مراکز بهداشتی، تفریحی و توسعه معابر باید ۲ برابر وسعت هر شهر حریم در نظر گرفته شود. قبلاً در بناب به دلایل نامعلوم که بنده اطلاع ندارم، و شاید احتمالاً بمنظور درآمد زایی شهرداری از محل اخذ عوارض و نوسازی ساختمانها و مراکز تجاری حریم شهر بناب را در مقایسه با شهرستان وسیع در نظر گرفته شده است؛ بعداً به علت مشکلات دیگر در مقاطع بعدی اصلاح کرده اند و در این اصلاحات موضوع قره چپق در شورای شهر مصوب و در شورای استان نیز تصویب گردیده و در ادامه در وزارت کشور و شورای عالی شهرسازی راکد مانده بود. خوشبختانه با پیگیری فرماندار در استان متوجه شده اند که مصوبه اش تأمین شده است، و طی مکاتباتی که قبلاً داشتیم و مکاتباتی که اخیراً از طریق معاونت سیاسی استانداری در حضور آقای رحمتی داشتیم، مصوبه ای تنظیم شد که طی آن مجدداً نقشه اصلاحیه خروج قره چپق از حریم شهر از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه و به وزارت کشور ارسال کند و سپس مراحل بعدی برای تصویب در جلسه هیئت وزیران انجام خواهد شد.

با توجه به اینکه در سال ۹۳ بناب رتبه اول استان در اجرای طرح هادی را کسب کرده بود، بفرمایید هم اکنون طرح های هادی در چه مراحلی هستند؟
ارزیابی که در سال ۹۳ انجام یافته احتمالاً از طریق بنیاد مسکن انجام گرفته است، متولی مطالعه و اجرای طرح هادی به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. قبلاً اعتبارات طرح های هادی از طریق بنیاد مسکن تأمین می شد ولی اکنون اکثر بار مالی به دوش دهیاری هاست و دهیاری ها در اجرای پروژه های مسیرگشایی پیشقدم هستند. در حال حاضر پیشرفت طرح های هادی در شهرستان بناب بالای ۸۰ درصد است و در استان جزو معدود شهرهایی است که طرح های هادی پیشرفت خوب و قابل توجه دارد. عمده دلایلی که شهرستان بناب از جمله شهرستان های برخوردار محسوب می شود، همان اجرای بموقع طرح هادی است.
در روستاهای هدفِ گردشگری بناب ماننده توتاخانه و صور چه برنامه هایی را دنبال کرده اید؟ با توجه به گسترش شبکه های اپراتور همراه، باز هم شاهد عدم آنتن دهی در روستاهای صور و توتاخانه هستیم؛ برای حل آن چه تدابیری اندیشیده شده است؟
روستاهای هدف گردشگری در شهرستان بناب در دو سال اخیر به عنوان هدف گردشگری شناخته شده اند که قبلاً فقط در روستای توتاخانه مطالعه و برنامه ریزی شده بود و سال گذشته روستای صور نیز عملاً به آن اضافه گردید و تدریجاً برنام ریزی آن انجام می گیرد. سال گذشته از طریق میراث فرهنگی مبلغ ۲۰۰ میلیون توان اعتبار برای بازسازی معابر و اجرای طرح هادی که جزو گردشگری محسوب می شود، هزینه شده است. از طرف بنیاد مسکن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است که از سال ۹۵ اکثر کارها انجام یافته و مقداری از اعتبار نیز باقی مانده است، علاوه بر آن و در کنار آن، کلی هزینه از اعتبارات دهیاری توتاخانه در این ۲ سال هزینه گردیده است. حدود نزدیک به یک میلیارد از طریق بنیاد مسکن و دهیاری مجموعاً در روستای توتاخانه برای اجرای طرح هادی هزینه شده که طرح ویژه گردشگری نیز هست، معابر سنگفرش شده، مسیر پیرنشین تهیه شده است که چشمه آن با شکل خاص طراحی شده است، طرح های بوم گردی اجرا شده و بغیر از آن مبلغ ۷۵ میلیون تومان اعتبار از طریق مدیرکل امور روستایی برای توسعه گردشگری هزینه صرف شده است. اخیراً یک منزل مسکونی خریداری و برای طرح بوم گردی اختصاص یافته است، انشاءالله در دهه فجر شاهد افتتاح آنها خواهیم بود.
صور امسال ۵۰ میلیون تومان از طریق میراث فرهنگی و مقداری توسط دهیاری هزینه شده است که ورودی روستای صور اصلاح شده و دیوار سنگی کار شده است. در صدد جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح بوم گردی هستیم تا با مشارکت خود مردم امکان ورود گردشگر و اسکان آنها مهیا گردد و انشاءالله این امر با پیشرفت کار محقق خواهد شد.
در مورد آنتن دهی؛ در روستای صور از بابت تلفن ثابت مشکل نداریم، در سنوات گذشته آن موقع که اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای توسعه شبکه خود بطور گسترده سرمایه گذاری می کردند، و در آن زمان که اعتبار گذاری و تأمین شبکه آنتن دهی و نصب دکل راحت تر بود، متأسفانه بنابه دلایل نامعلوم این کار صورت نگرفته است؛ دو سال قبل بنده که در بناب مشغول خدمت شدم، بمحض اطلاع از موضوع، مکاتباتی با مخابرات و فناوری ارتباطات استان انجام دادیم، ولی متأسفانه با توجه به اینکه اکنون اعتبارات توسعه شبکه در مکان هایی که تلفن ثابت وجود دارد قطع شده است. این کار باید یا قبلاً انجام میشد و یا اینکه بصورت ویژه این کار صورت بگیرد. بنابر این از نماینده محترم درخواست کرده ایم که خارج از اعتبارات بخاطر حساسیت مردم و منطقه دستور ویژه از وزیر ارتباطات اخذ نمایند تا بلکه مشکل مرتفع گردد، از استان نیز پیگیری های خود را انجام داده ایم ولی تاکنون بی نتیجه مانده است.

با توجه به هزینه های زیاد ساخت کانال های بتنی در روستاهای بناب جهت جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی، اکنون شاهد عدم تخصیص حق آبه بناب از صوفی چای یا زرینه رود هستیم و این موضوع روستائیان عزیز را دچار مشکلات عدیده نموده است؛ در این خصوص چه توضیحاتی دارید؟
البته این سؤال کلی است و برای توضیح آن باید بیشتر صحبت شود تا موضوع قابل درک باشد. در این حد عرض کنم دلایل اولیه خشکسالی وکمبود نزولات آسمانی است. دلیل دوم؛ در وضع موجود توزیع آب از بالادستی انجام می گیرد، یعنی اگر آبه از سد علویان به مزارع بناب سرازیر بشود تا حق آبه مزارع بالادستی (مراغه) تأمین نشده آب به بناب نخواهد رسید این امری طبیعی است. در مصاحبه اخیر آقای فرماندار نیز مطرح شد که در بالادستی مراغه باغات بسیار گسترش یافته و بصورت غیرقانونی از طریق موتور آب یا حفر چاههای ۲۵۰ متری و استفاده بی رویه اجازه جمع شدن آب در پشت سد را نمی دهند. اگر از توسعه باغات در بالادستی جلوگیری شود در آورده آب سد تأثیرگذار خواهد بود. از مسئولین استانی و شهرستان مراغه می خواهیم این رویه را کنترل نمایند و آنهایی که حق آبه دارند بتوانند از سهم آب خود استفاده نمایند. دلیل دیگر قبلاً تا بحث احیای دریاچه ارومیه وجود نداشت اعتبارات بی سابقه در جهت توسعه کانال های آب برای جلوگیری از هدررفت آب هزینه شده است، و جا دارد از اینجا از فرماندار، جهاد کشاورزی، سایر مسئولین و نماینده از این بابت تشکر نمایم. این از سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه است که در راستای اصلاح الگوی کشت و الگوی مصرف آب این هزینه ها انجام شده است که از شهریور سال گذشته تا امروز نزدیک به ۱۶ کیلومتر کانال اجرا شده است و این با توجه به محدودیت های اعتباری و وضعیت اقتصادی کشور قابل توجه بوده و کارهای خوبی انجام یافته است. اما باید خواسته و انتظارات مردم با اجرای هر چه سریعتر کانالها برآورده شده و با اصلاح تدریجی الگوی کشت و اصلاح الگوی مصرف آب، ذخیره آب نیز بیشتر شده و دریاچه ارومیه احیا گردد.
به نظر شما بخشدار بومی و غیر بومی چه مزایا و معایبی بر همدیگر دارند؟
اجازه دهید در مورد بخشدار بومی نظری ندهم، اگر در مورد بخشدار غیربومی صحبت کنم به نظر بخشدار بومی هم جواب داده می شود. بخشدار غیر بومی که خودم غیر بومی هستم از یک جهت راحت ترم، با توجه به اینکه در ینجا آشنا و فامیل ندارم افرادیکه مطالبات غیر قانونی داشته باشند به راحتی جواب رد می دهم. این امر بخشدار بومی را آزار خواهد داد. به عنوان مثال اهل فلان روستا هستی نظر ویژه داشته باشی می گویند اعتبارات را به روستای خود سرازیر کرد، یا به روستای خود توجه نداشته باشی می گویند اهل این روستا هستی و چرا توجه نمی کنی. در این مورد بنده به راحتی بطور عادلانه تا جاییکه می توانم تبعیض قائل نمی شوم و همه روستائیان عزیز برایم محترم هستند.
اما معایب بخشدار غیر بومی، در طول ۵/۲ سال که اینجا هستم یکسال فقط بنده دنبال کسب اطلاعات و شناخت افراد و منطقه از روستاها وقت صرف کرده ام. در حالت کلی بخشدار غیر بومی در حوزه بخشداری راحت تر از بخشدار بومی می تواند انجام وظیفه نماید.

ویژگی های بارز مردم روستاهای بناب نسبت به سایر شهرها چیست؟
این تنها حرف من نیست، حرف تمام مسئولین رده بالای استان و کشور است و به این موضوع واقف هستند. بنده در بیشتر مناطقی از جمله ملکان، اهر، ورزقان، هریس و کلیبر که حضور یافته و شناخت دارم، حتی خود تبریز، مردم شهرستان بناب بویژه روستاها خیلی تلاشگر هستند، خیلی پرکار، پرانرژی و پیگیر مسائل شان از نزدیک هستند و این نقطه قوت برای شهرستان است که بنوعی مسئولان خود را به چالش می کشند. اگر ما دنبال آب و برق و گاز و راه نیستیم همه نشانگر تلاش و پشتکار مردم این شهرستان است.
ما روستایی نداریم که مشکل آب، برق، گاز داشته باشد، یا راه آسفالت نداشته باشد. روستاهای بناب به جایی رسیده است علاوه بر اینکه در تمام روستاها خانه بهداشت و در چند روستا مراکز بهداشتی هست، در روستاهای بزرگ تقریبا در هفت روستا خدمات دندانپزشکی نیز ارائه می شود. اکنون ما به دنبال خدمات بروز هستیم، به همین خاطر بناب از یک ویژگی خاص برخوردار است.

کلام آخر را بگویید.
مجدداً از جنابعالی تشکر می کنم زحمت کشیدید. از اینکه عنایت الهی شامل حال ما شده در طول ۵/۲ سال توفیق خدمت گزاری در این شهرستان یافتیم خدا را شاکرم و به این افتخار می کنم.
واقعاً خدمتگزاری در بناب مسئول را پخته تر می کند، این از خصیصه های شهرستان بناب است و عملا این را با چشم مشاهده کرده و اعتقاد یافته ام.
در کنار این از مردم بناب خصوصاً روستاها تشکر می کنم که همیشه همراه و یاور مسئولین خود هستند چه در جلسات خود، چه در مساجد، در بخشداری و یا به دنبال برخی مسائل شان رفته ایم واقعاً همراهی و کمک کرده اند.
ما نیز تلاش کرده و خواهیم کرد تا جایی که رضایت پروردگار متعال و مردم را جلب کرده باشیم. چرا که افتخار ما خدمت به مردم است.

 

لینک کوتاه:     http://bonabpress.ir/?p=139

ثبت دیدگاه

قوانین سایت :
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.