یادداشت/ تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد، آری یا نه؟!

یادداشت/ تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد، آری یا نه؟!

تبلیغات افسارگسیخته داوطلبان انتخابات شوراها در فضای مجازی حدومرزها را شکست و اخلاق بیش از همه قربانی این تبلیغات ناموزون و ناعادلانه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بناب پرس، پس از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها، شبکه های اجتماعی رنگ و بوی انتخاباتی گرفته و کانال ها و گروه‌های زیادی مربوط به نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی تشکیل شده است. اگرچه باید غایت تشکیل این گروه‌های مجازی معرفی برنامه‌ها و اهداف نامزدها باشد، اما در این گروه‌های مجازی از هرجا و هر نکته سخن می‌آید و به کمتر چیزی که پرداخته می‌شود، برنامه‌ها و راهبردهاست.

با وجود آنکه انتظار می رفت امسال تبلیغات چهره به چهره و یا همان حضوری دیگر نباشد اما بررسی های میدانی نشان می دهد که تعدادی از کاندیداهای شورای شهر از هیچ چیزی دریغ نمی کنند به طوری که با وجود ادامه انتشار ویروس کرونا به تبلیغ حضوری و گاهی هم نشست های مختلف می پردازند.

وجود بی‌نهایت کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام تبدیل به پایگاه اصلی نامزدها و حامیان آنان شده به ‌طوری‌که هر نامزد با تلاش بسیار برای عضوگیری در کانال و صفحه خود اقدام می کند تا بتواند با نشان دادن اعضای بالا امیدی برای رأی آوردن خود ایجاد کند.

گرچه فضای مجازی فرصت خوبی برای تبلیغ است اما نباید فراموش کرد بهره گیری از هر فرصتی بدون در نظر گرفتن قانون تخلف محسوب می شود. مگر نه اینکه قانون انتخابات تبلیغات زودهنگام را ممنوع و تخطی از آن را جرم می داند! پس چرا قانون شکنان انتخابات آن طور که باید مطابق قانون مجازات نمی شوند؟! مگر نه اینکه برای هر کاندیدایی باید چارچوب قانون لحاظ گردد؟!

این در حالی است که با ارسال بخشنامه و تشکیل جلسه برای پایگاه های خبری، کانال ها و سایت های رسمی و دارای مجوز چهارچوب تعیین می کنند، اما در اینجا باید پرسید نظارت بر این موارد چرا انجام نمی شود و چرا یکبار برای همیشه با قانون شکنان انتخاباتی برخورد صورت نمی گیرد؟!

نگارنده: محمدقلی سلطانی